Op avontuur in Jakarta - dag 1 - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Stella en Jaé - WaarBenJij.nu Op avontuur in Jakarta - dag 1 - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Stella en Jaé - WaarBenJij.nu

Op avontuur in Jakarta - dag 1

Door: Stella

Blijf op de hoogte en volg Stella en Jaé

29 Januari 2014 | Indonesië, Batavia

Na ons heerlijke ontbijt gingen we op zoek naar het meest (en enige?) gezellige stukje van Jakarta: Kota. Dit is een wijk in het noorden van de stad met veel Nederlandse koloniale invloeden. We moesten ongeveer een half uurtje lopen naar het treinstation Gambir om hier vervolgens de trein naar Kota te nemen. Na 20 minuten in de rij te hebben gestaan voor een kaartje bleek er alleen een bus te gaan. Dus toen maar op zoek naar de bushalte! We gingen met een super deluxe bus met een eigen busbaan. Dat ging dus ietsje sneller dan in het normale verkeer. Het verkeer is hier trouwens echt een enorme chaos. Overal rijden scooters, taxi's, tuktuks en bussen door elkaar heen. Op sommige plekken waar geen stoep is, is dit dus best gevaarlijk! We hebben geleerd dat je maar gewoon moet beginnen met oversteken en je hand op moet steken om de auto's te laten stoppen, want anders kom je nooit aan de overkant! Goed, terug naar de busreis. We kwamen aan bij Kota en gingen op zoek naar Café Batavia, een cafe in koloniale stijl. Na ongeveer een half uur langs de meest ongezellige weg van Jakarta te hebben gelopen hadden we het nog niet gevonden. Bleek dat we de verkeerde kant op waren gelopen ;-) voortaan toch maar gewoon de reisgids meenemen, want niet weten waar je bent is echt heel irritant! Bij Café Batavia waren de prijzen gewoon Europees te noemen: een flesje cola kostte 36.000 roepiah (€3). Best veel als je een bord nasi voor €1,5 kunt kopen. We zijn hier ook nog naar een museum geweest over poppen. Sommige poppen waren wel leuk maar andere waren gewoon platte papieren poppen. Ondertussen scheen zelfs de zon!! We gingen langs het nationale monument, een soort paal met eromheen een heel groot park. Heerlijk zo'n plek van rust in deze chaotische stad. Daarna gingen we lopend terug naar het hostel. Hier gingen we ff chillen en bedenken wat we de komende dagen allemaal willen doen en zien. Daarna gingen we een hapje eten in een tentje op straat en weer verder chillen in het hostel. Ik heb eindelijk een potje skipbo gewonnen :)

Liefs!

• 29 Januari 2014 - 17:20

Hilde:

Super leuk om jullie reisverslagen te lezen! Ik ben benieuwd naar de volgende!
    Have fun! Liefs kusjes

• 30 Januari 2014 - 06:02

Marie:

Hoi Stella, nu al hebben jullie een spannende dag meegemaakt maar toch een hele mooie ervaring. Hoe gaat de uitdaging verder uitzien. Ben benieuwd. Xxx