Waterfall tour - Reisverslag uit Lombok, Indonesië van Stella en Jaé - WaarBenJij.nu Waterfall tour - Reisverslag uit Lombok, Indonesië van Stella en Jaé - WaarBenJij.nu

Waterfall tour

Door: Stella

Blijf op de hoogte en volg Stella en Jaé

26 Februari 2014 | Indonesië, Lombok

Na een ontbijt van nasi goreng (heel normaal hier) werden we om 09.00 opgehaald door onze privéchauffeur die ons naar de watervallen zou brengen. Je kon ook een tour boeken maar omdat we met de 2 Engelsen waren is een privechauffeur goedkoper. Je huurt eigenlijk iemand voor een hele dag die je overal heen brengt waar je wilt, voor omgerekend ongeveer 28 euro. Belachelijk goedkoop dus! We gingen eerst op weg naar een lokale markt, maar die bleek al of nog gesloten te zijn. We reden verder naar een andere markt waar we even hebben rondgelopen. Bijzonder om te zien wat ze allemaal verkopen. Wat ons ook verbaasde was dat bijna iedereen hetzelfde verkoopt. In Nederland zie ke vaak 1 visboer, 1 bakker etc. Hier verkoopt gewoon iedereen rijst, vis, kip en kruiden. Jaé kocht wat rambutan waar zich honderden mieren in verscholen dus we hadden een leuk nestje in de auto. Oeps. Na het bezoeken van de markt reden we verder langs allemaal plekken waar apen waren. De apen waren best schattig, maar sommige waren mega groot en die waren wat enger. Vergeleken met de apen in The Monkey Forest in Ubud waren deze apen echt heel erg bang, misschien omdat ze toch minder gewend zijn aan mensen. We hebben ze bananen gevoerd en op de foto gezet. Vervolgens reden we door naar de watervallen. De weg ernaar toe was echt super mooi! Lombok is echt een heel groen eiland met overal palmbomen. Ook is het heel erg heuvelachtig. Aangekomen bij de watervallen probeerden ze ons een gids aan te smeren voor €25, maar dat vonden we een beetje duur. De Engelsen wilden het wel zelf doen maar de man in het kantoortje zei dat dat nog best gevaarlijk was omdat je ook een stuk door een rivier moest lopen waar je de weg niet wist. En wen gids kon ons ook vertellen of we wel of niet konden zwemmen bij de watervallen (ivm het weer). Ondertussen was het ook gaan regenen, dat was wel een beetje stom. We besloten toch maar zelf op pad te gaan. Bij de ingang van het wandelpad stond een jongen die ons wel wilde rondleiden voor 60.000 roepiah (€3,5). Eind goed al goed hadden we dus alsnog een gids! Vond ik toch wel een prettig idee. Het pad naar de waterval toe was echt supergaaf, we liepen dwars door een soort van jungle (zo noemden ze het daar, wij vonden het meer een supercool bos). Aangekomen bij de eerste waterval waren we erg onder de indruk van de enorme kracht waarmee het water neerstortte! Zelfs van een afstand werd je helemaal natgespetterd. Al waren we al helemaal doorweekt omdat het nog steeds regende. Onderweg naar de tweede waterval stopte het gelukkig met regenen. De zon brak door en dat was echt super mooi om te zien! We moesten nog redelijk avontuurlijk over een enorm hoge brug lopen met maar aan 1 kant een reling. Ik liep mega snel en keek niet om me heen (hoogtevrees). Daarna moesten we ook nog een stuk door de rivier lopen, dat was best wel cool! Toen we bij de tweede waterval aankwamen wilde Jaé wel zwemmen. Dat vond ik wel een beetje spannnend maar de gids zei dat het kon. Dus Jaé ging op weg via de rivier naar de waterval. Will, de Engelse jongen, ging ook en toen besloten Emily en ik om ook te gaan! Het water was echt ijskoud maar je moest zo goed opletten met het oversteken van de rivier dat je dat amper merkte. We konden onder een kleiner watervalletje staan en de gids maakte ondertussen foto's. Heel erg gaaf! Nadat we weet terugwaren bij de auto gingen we lunchen met een heel mooi uitzicht op de waterval, het bos en de rijstvelden! De chauffeur bracht ons daarna naar een traditional Sasak village. Dat was echt heel erg indrukwekkend. Het is een dorpje waar alles van hout is en waar ze nog heel 'ouderwets' leven. Voelt wel een beetje gek om daar rond te lopen want je bent echt aapjes aan het kijken terwijl zij daar gewoon wonen en leven. Een hele lieve vrouw nodigde ons uit in haar huis. Wauw dat was echt heel bijzonder! Het was helemaal niet zo groot en er woonden 6 mensen! Toch hadden ze alsnog een ruimte vrij gelaten om te bidden, dat is daar echt een prioriteit. Wat ik wel vrij bijzonder vond was dat ze een laptop hadden. We gaven haar wat geld om haar te bedanken voor het bezoek en we gingen weer op weg naar huis. Na 2 uur rijden waar we terug bij ons hotel. We waren best moe dus gingen we 'even' een dutje doen. 3 uur later werden we wakker. Toen gingen we uit eten in een heel leuk restaurantje.

Straks gaan we samen met de Engelsen en dezelfde chauffeur als gistee naar Kuta Lombok. We hebben een dealtje met hem gesloten zodat we niet met het openbaar vervoer hoeven te gaan! In Kuta blijven we denk ik 4 of 5 dagen.

Liefs en groetjes vanuit Lombok!!

• 26 Februari 2014 - 07:47

Mamameta:

Klinkt super! Hoe heet dat dorpje waar jullie waren?
    Volgens mij zijn papa en ik daar ook geweest

• 27 Februari 2014 - 09:09

Marie:

Zeer indrukwekkend jongens, zou graag deze belevenis zelf willen meemaken maar het is ver ver weg! Jammer!! Kusjes ook groetjes aan je Engelse tourvrienden.