Koh tao in de ogen van de surinamer - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Stella en Jaé - WaarBenJij.nu Koh tao in de ogen van de surinamer - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Stella en Jaé - WaarBenJij.nu

Koh tao in de ogen van de surinamer

Blijf op de hoogte en volg Stella en Jaé

02 Mei 2014 | Thailand, Bangkok

Dit verhaal heeft Jaé geschreven in de bus van Koh Tao naar Bangkok dus de dagen kloppen niet helemaal maar daar komen jullie vast wel uit! ;)

De dag na Koh Lanta zijn we nog terug naar Krabi gegaan om de reis naar Koh Tao te splitsen. We hebben in Krabi niet zo heel veel gedaan. Beetje wat gegeten en gedronken bij onze vaste stalletjes en in de avond nog wat gedronken met een drankspelletje.
Na het ontbijt werden we opgehaald en toen de bus in. De bus bracht ons naar de haven waar ik natuurlijk de naam niet meer van weet. Bij de haven aangekomen gingen we op een snelle boot richting ons laatste eiland van Thailand en tevens een van de laatste eiland van onze reis.
We mochten ook nog genieten van de zonsondergang op de boot, wat je natuurlijk niet vaak meemaakt, alleen was het niet zo bijzonder.
Aangekomen in Koh Tao was het een en al tourisme en in eerste instantie viel het hostel tegen. Kwam voornamelijk door de emotieloze man die alles half en onhoorbaar uitlegde. Hij was trouwens niet de eigenaar. Die kwam de volgende dag alles beter uitleggen en toen hadden we een beter beeld van ons hostel. De eigenaar was trouwens ook een Nederlander. De eerste avond hadden we wat gegeten en verder niet zo veel gedaan. De volgende ochtend ging ik naar een duikschool. Duiken stond niet op mijn lijst voor deze reis, maar door leuke verhalen kon het eigenlijk geen kwaad.
Bij de duikschool aangekomen, die in verbouwing was, kreeg ik een boek en huiswerk mee. Ja idd, wie had gedacht dat ik huiswerk zou moeten maken op mijn reis. Na wat nader uitleg dacht ik alsnog dat deze leer/huiswerkdag zou meetellen in de drie dagen dat ik een cursus zou krijgen. Later bleek het dat die dag niet meetelde en dat ik dus in totaal 4 dagen bezig zou zijn om mijn duikbevret te halen. Dit kwam niet geheel uit met het schema dat wij hadden, maar daar vertel ik straks wel wat meer over. Ik heb dus de leer/huiswerkdag besteed aan leren en huiswerk maken natuurlijk. Haha. De dames gingen die dag naar een heel mooi uitzichtspunt lopen en naar het strand. De volgende ochtend om half 9 ging ik nog 2 instructievideos kijken en ontmoette ik mijn duikinstructeur. Remco was ook Nederlands en omdat er niet meer Nederlanders zich hadden aangemeld had ik een privé-instructeur. Superchill natuurlijk. Rond 10 uur gingen we de boot op en na wat instructies ging ik dan echt mijn wetsuit aandoen en de apparatuur klaarmaken. In het water aangekomen gingen we eerst even relaxt op ons rug drijven met de BCD: laten we zeggen drijfpak.
Nadat ik alle lucht uit mijn drijfpak liet uitlopen ging ik dan echt zinken en onder water ademen. Nou dat is de eerste ademteugen wel even wennen. Op de bodem aangekomen van 4 meter diep heb ik samen met mijn instructeur wat oefeningen gedaan die hij me had uitgelegd op de boot. Dat zijn onder andere handgebaren, masker vol laten lopen en weer legen, beademing losmaken en weer zoeken, 1 minuut zonder masker onder water en wat scènes doen waarbij ik bijvoorbeeld geen lucht meer heb in mijn tank waarbij ik zijn reservebeademing moet pakken. Ik had aan het begin wel moeite met het water uit mijn masker te krijgen maar na een paar keer was het me dan wel gelukt en wist ik precies hoe en wat. Ik beschrijf de benaming niet zoals hij eigenlijk is, maar dan snappen jullie het beter. Na ongeveer 20 minuten gingen we weer naar boven. Nou ze zeggen dat als je onder water bent geweest er een nieuw wereld open gaat en dat blijkt zeker. Weer op de boot aangekomen waren er voor ons stukjes watermeloen, ananas en koekje om te eten en ik kreeg ook nog een heerlijk broodje kip. Nadien hebben we het huiswerk samen nog even nagekeken en hij had even een moment van wie is hier nou de leraar, want ik was best goed voorbereid dat ik de woorden al zei voordat hij ze kon zeggen haha. Njaa het klikte wel tussen ons als duikleerling en instructeur. Weer aangekomen op het vaste eiland ging ik me bed weer in om de volgende hoofdstukken te leren en het huiswerk te maken. Ik denk dat ik na 20 min al in slaap viel. Je wordt echt moe van het duiken, ook al was het maar 20 minuten in het water. Ik werd tijdens me slaap dan ook nog is wakker gemaakt door mijn allerliefste vriendin. Njaa ik had liever doorgeslapen. Mjaa er moesten natuurlijk verhalen uitgewisseld worden, want de dames hadden vandaag een snorkeltour gedaan. Dat was echt een hele leuke tour (dit typt Stella). We gingen op 5 punten snorkelen en hebben een haai gezien en heel veel mooie vissen en koraal! Het hoogtepunt was echt wel onze laatste stop bij 2 prachtige eilanden, verbonden met een strook zand. Zo gaaf! Hier zijn we naar het uitzichtspunt gelopen en hebben we echt het allermooiste uitzicht ever gezien. Die avond hadden we tegenover ons hostel gegeten. Het was een sportsbar waar je alleen burgers en kip kon eten. Stella en ik hadden een hele kip samen gedeeld. De kip van Harm-Jan en Meta smaakt wel wat beter, maar dit kon er ook wel mee door. Na het eten ben ik nog even in mijn boeken gaan duiken en tussendoor een serie kijken. Kan allemaal gewoon als je op reis bent. Bij het hostel aangekomen gingen we vroeg eten, want de dames gingen een kroegentocht doen dat al vanaf 7 uur begon. Ik ging uiteraard niet mee, want je mag geen alcohol hebben als je de volgende dag gaat duiken. Rond half 1 's nachts was ik nog even aan het leren en kwamen de dames thuis. Ze hadden een hele leuke avond gehad. Na de korte nacht (ik werd natuurlijk wakker van de luidruchtige dames) moest ik om half 9 alweer video's gaan kijken en nadien richting boot.
Weer in het water aangekomen was het echt vet. We gingen op 12 meter diepte en ook nog is in een grot. Mag eigenlijk niet maar het was er wel mooi. Nog een aantal oefeningen gedaan die gewoon goed gingen en we waren dit x ongeveer 40 min onder water. De volgende duik was op een andere locatie. Nou op deze locatie was het echt mooi. Zoveel leven in het water. Het zicht was trouwens 15 meter. Zo helder was het water.
Weer op het boot aangekomen nog wat huiswerk gedaan en opeens zegt hij van, oh joh jij gaat zometeen gewoon het examen maken. Hij zei ook dat van de 170 mensen die hij heeft opgeleid er misschien maar 5 het boek echt hebben gelezen waaronder ik. Hoor ik ook is bij dat groepje. Het examen doe je normaal nadat je alle hoofdstukken hebt doorgenomen, al het duiken hebt verricht, maar hij dacht dat ik er al klaar voor was. Op kantoor aangekomen had ik eerst oefentoetsen gemaakt en nadien het examen. Van de 50 vragen mocht ik er 12 fout hebben. Ik had er in totaal 8. Hij had wel beter verwacht zei die, haha. Ja als ik die zelfde dag nog hard had gebikkeld om de volgende dag het examen te maken zoals het hoort, had ik wel minder fout gemaakt. Njaa gehaald is gehaald heh. Zoals men mij wel kent, was ik al blij met de zesjes als ik die kreeg haha. 's avonds gingen we met een groepje uit eten bij de pizzeria. De dames hadden overdag niet veel gedaan omdat ze een beetje brak waren maar de pizza smaakte iedereen goed!
De volgende dag moest ik 8 uur 's ochtends al op de boot zijn. Lekker vroeg!! Vandaag gingen wij fundiven, want ik had het examen toch al gehaald. We gingen vandaag weer de grot in en ook nog is 18 meter diep. Dieper dan 18 meter mag je niet met alleen je Open Water Padi bevret. We hebben veel gezien vandaag en ook nog een stingray. Na de tweede duik in het water, waar ik me echt vermaakt hebt en ik mocht leiden was het dan echt over. Op de boot vroeg hij me ook of ik nog Advance zou willen doen, want dat zou ik makkelijk halen. Advance is dat je tot 30 meter diep mag duiken. Ik had het graag gewild, maar dan zou ik twee extra dagen moet blijven en dat past niet echt in het schema. Misschien de volgende keer. Na wat papierwerk ingevuld te hebben ging ik weer richting hostel. Daar aangekomen was ik alleen over. Want de dames hadden de boot van 10 uur genomen en ik zou de boot van 15 uur nemen. Ik zou dan in de nacht in Bangkok aankomen. Maar natuurlijk heb je ook weer een Jaé actie waarbij de bus naar Bangkok voor die tijd al vol zit. Altijd laatste moment met deze Surinamer. Dus dan maar de nachtferry. Ik zou dan rond 15 uur de volgende dag aankomen in Bangkok. Mijn boot/ferry zou dan 11 uur 's avonds vertrekken. En op het moment dat ik dat had geboekt was het 13 uur. Dus nog 10 uur op het eiland iets nuttigs doen. Ik heb dat voornamelijk benut met lezen maar ik heb ook een wandeling van 2.5 uur gedaan en de zonsondergang bekeken. Rond 8 uur weer terug aangekomen bij het hostel mocht ik nog even douchen van de eigenaar en bij de sportsbar stond Ajax te spelen tegen Heracles. Naast de wedstrijd van Ajax was er ook nog de wedstrijd van Liverpool tegen Chelsea. Ik vond die wedstrijd toch even spannender dus besteedde niet veel aandacht aan de 1-1 van Ajax. Toch nog Kampioen!!
Iedereen in het sportsbar leefde mee met het Engelse duel. Liverpool verloor uiteindelijk met 0-2 van Chelsea.
Na de wedstrijd de ferry opgegaan. Wat ik aantrof was een slaapzaal op de boot. Nooit aan gedacht maar wel superchill. Na een bootreis van 5.5 uur en een paar uur slapen kwam ik aan bij Chumphon. En nu zit ik al 5.5 uur in de bus met alleen maar lokale mensen waarbij ik nog 2.5 uur in moet zitten. Het viel mij op deze dag dat ik in mijn eentje reis op dat ik best vaak aangesproken werd door de lokale mensen met de lokale taal. Conclusie: samen reizen met Stella maakt je meer toerist hahah. Eigenlijk wel beter. Nou straks even nog het hostel opzoeken waar Stella, Renate en Marsha zich bevinden. Moet vast wel lukken in mijn eentje. Is wel leuk om in je eentje te 'reizen', maar ik doe het het liefst m'n schatje!

Tjalaaaaazzzzz!!


  • 07 Mei 2014 - 18:03

    Marie:

    Geweldig Jp dat jij ook nog eens een brevetje met een zesje hebt gehaald en dat ook op je reisvakantie. gefeliciteerd! Wat een prachtig avontuur onder water, zo maak jij je nog eens mee. Genieten, voorzichtig zijn en de groeten xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Stella en Jaé

Actief sinds 26 Jan. 2014
Verslag gelezen: 166
Totaal aantal bezoekers 15110

Voorgaande reizen:

27 Januari 2014 - 31 Augustus 2014

Zuidoost Azië

Landen bezocht: