Chiang Mai, Pai & de bus naar Laos! - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Stella en Jaé - WaarBenJij.nu Chiang Mai, Pai & de bus naar Laos! - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Stella en Jaé - WaarBenJij.nu

Chiang Mai, Pai & de bus naar Laos!

Blijf op de hoogte en volg Stella en Jaé

13 Mei 2014 | Laos, Luang Prabang

Vanuit Sukhotai namen we op zaterdag 3 mei de bus naar Chiang Mai. Hier hadden we eigenlijk alleen maar positieve verhalen over gehoord dus we waren erg benieuwd! Na echt de verschrikkelijkste busrit ever in een mega hobbelige bus kwamen we aan bij ons hostel. Dat was even schrikken. Jaé en ik hadden de privékamer geboekt en Marsha en Renate lagen in een dorm. Onze privékamer was echt lekker prive, er zat namelijk een raam in dat uitkeek op de gang en daar kon iedereen doorheen kijken. Verder was het echt een sauna in onze kamer en was alles best wel oud en vies. Het enige coole aan het hostel was de chihuahua, die Weewee heette. Het was een soort miniscule Puck, vet schattig. We hadden honger dus op aanraden van de eigenaar gingen we Thais eten bij een restaurantje in de buurt. Daar hebben we echt heerlijk gegeten! 's avonds hebben we nog even over de nachtmarkt gelopen.

De volgende ochtend ging de wekker echt belachelijk vroeg, namelijk al om half 8!! Maar alles voor een goed doel: we gingen een kookcursus doen. Os en Am hebben jullie ff mazzel dat jullie bij ons wonen, kunnen we al onze kookkunsten op jullie uitoefenen ;) we gingen eerst naar een markt, hier kregen we wat uitleg over allemaal soorten rijst en allemaal dingetjes in flesjes, zoals vissaus en ketjap. Daarna gingen we naar de kookschool zelf. Deze lag echt super mooi midden op het platteland. Het was een hele leuke boerderij. We kregen eerst een rondleiding door de tuin en toen konden we allerlei kruiden en groenten proeven. Daarna gingen we beginnen met onze curry poeder. Ik had hele curry en Jaé rode. Natuurlijk was die van Jaé extreem pittig. We gingen ook soep maken en die gingen we gelijk opeten als lunch (samen met de curry). Mars, Renaat en ik hadden kokosnoot kip soep en Jaé Tom Yum. We zaten allemaal echt zo bomvol na onze soep en curry dat we even moesten gaan liggen. 'S middags gingen we nog mango sticky rice maken en padthai. De padthai konden we meenemen voor ons avondeten. Het was echt een hele leuke kookcursus! We hebben ook een receptenboekje meegekregen dus we kunnen alles thuis gaan maken. Toen we weer bij het hostel aankwamen waren we allemaal doodmoe dus gingen we ff chillen. Daarna gingen we onze zelfgemaakte padthai opeten. Jaé en ik gingen 's avonds nog een rondje over de nachtmarkt.

Omdat we het hostel dus niet zo'n succes vonden, besloten we na 2 nachten door te gaan naar Pai. Na een helse busrit waardoor echt iedereen misselijk werd, kwamen we dan eindelijk aan. We hadden echt een superleuke bungalow geboekt. We hadden weer eens honger dus gingen we ergens pizza eten. Ineens begon het restaurant te schudden: aardbeving!! Spanning!! Sensatie!! Het was best wel vreemd om mee te maken en ook wel een beetje creepy. Het stond zelfs op nu.nl dus het was big news. Gelukkig lag het epicentrum een stuk bij ons vandaag dus wiebelden wij niet zo erg. 'S avonds gingen we met wat mensen van het hostel een drankje doen bij het hostel. We hadden een hele aardige eigenaar die met zn zelfgebrouwen likeur aankwam. Wat was dat smerig zeg. Er dreven allemaal champignonnen ik (daar hou ik normaal gesproken van maar de combi met alcohol was nogal vreemd) en het smaakte naar terpentine en benzine gemixt. Jammie. Later op de avond gingen we nog naar een kroegje in het dorp, en daar hebben Renaat en ik een kerstboom heel mooi versierd met wc papier en stukjes watermeloen.

De volgende dag stond er een poolparty op het programma. We hadden er zin in!! Helaas regende het de halve dag, maar tussen de buien door waren we dan toch bij het zwembad aangekomen. Na een half uur begon het alweeeer te regenen en echt keihard en keilang dus toen was er een soort geïmproviseerde indoor jamsessie bij de pool, wat eigenlijk best wel leuk was! En ze hadden ook hele lekkere patatjes. En er waren allemaal hele schattige kinderen die allemaal gingen dansen. 'S avonds gingen we weer chillen bij ons hostel. De eigenaar en zn staf deden gezellig mee met ons drankspelletje en we gingen met zn allen 'stappen'. Bij de kroeg aangekomen vonden we een tafelvoetbal dus gingen we heel veel potjes spelen. Het coolste was toen de meiden van de jongens wonnen :) we hebben die avond echt heeel erg hard gelachen, vooral omdat het liedje Let her Co opstond (toen kwamen er allemaal herinneringen aan de fietstour in Bangkok naar boven) en omdat een van de jongens die we hadden ontmoet een kunstplant ging opeten.

De laatste dag in Pai gingen Mars, Renaat en ik een manicure en pedicure nemen. Het was best chill maar een manicure zullen we niet snel meer nemen, want eigenlijk laat je alleen maar je nagels lakken die je vervolgens weer overal tegenaan stoot en weer verpest. De pedicure was wel heel chill en zit er nog steeds mooi op! Daarna hebben we nog heerlijke falafel gegeten. 'S avonds gingen we films kijken bij het hostel, dat was ook heel erg leuk!

De volgende dag gingen we weer terug naar Pai. De rit verliep dit keer een stuk soepeler. We hadden een familiekamer geboekt met 2 zwembaden en een hottub. De kamer was echt heerlijk met eindelijk weer eens lekker zachte en grote bedden! Donderdag (de dag dat we aankwamen) gingen we 's avonds naar de bios, Bad Neighbours. Best een grappige film.

De volgende dag gingen we dan eiiiindelijk naar de olifanten! Marsha, renate en ik gingen naar het elephant nature park. Dit is eigenlijk een soort olifanten opvang voor olifanten die in het verleden zijn mishandeld of gewond zijn geraakt door werkzaamheden etc. Het was echt een hele mooie dag! We begonnen met het voeren van de olifanten. Daarna gingen we lopen over het (enorme) terrein en steeds bij een kudde olifanten staan en dan vertelde onze gids hun levensverhaal. Dat was soms echt best zielig. Zo was er een blinde olifant, een olifant die op een mijn was gaan staan en een olifant met een gebroken heup. Tussen de middag hadden we een heerlijk buffet. 'S middags gingen we een olifant wassen in de rivier en daarna gingen we nog even rondlopen en naar een baby olifantje! Jaé ging die dag iets anders doen, want hij wilde graag op een olifant rijden. Dus ging hij een trekking doen met olifant rijden, raften, wandelen, onder een waterval zwemmen.. Ook wel heel erg leuk! 'S avonds gingen we een mexicaanse burrito eten.

De volgende dag was ik helemaal in mijn alleentje want al mn reisgenoten gingen ziplinen! Leek mij ook heel erg cool maar in combinatie met mijn hoogtevrees echt onmogelijk. Ik heb toen in mn eentje rondjes gelopen door Chiang Mai, een bagel gegeten en een massage genomen :) we waren allemaal rond dezelfde tijd weer thuis. Ze hadden alle 3 echt een super leuke dag gehad, met kabelbanen door de jungle maar ook freefalls van 25 en zelfs 40 meter! 'S avonds gingen we op de markt eten, met onder andere padthai, heel veel kip, dimsum, loempia's en natuurlijk bananashakes!! 'S avonds gingen Marsha, Renate en ik stappen. We hebben ons echt zitten verbazen over het publiek. Vieze oude mannetjes met jonge Thaise meisjes.. Niet te kort!! Dat je je daar als man niet dood voor schaamt!! Omdat het onze laatste avond was trakteerden we onszelf op cocktails ipv de veel minder lekkere maar goedkopere buckets. Jammie!! We hebben ook nog een prachtig armbandje gekocht met de tekst Oh My Buddha.

Zondag gingen we heerlijk uitslapen en daarna een bagel eten. En daarna zijn we eigenlijk van eettentje naar eettentje gegaan :) we hebben smiddags nog bij een hipster achtig tentje heerlijke wraps en quesedillas gegeten maar 's avonds was het tijd voor weer echt Thais eten. We hadden gereserveerd want het zat elke avond vol (het was ook niet zo groot) en het eten was echt ZOO lekker!! We hadden alle 4 een andere curry en alle 4 waren ze heerlijk. 'S avonds gingen we lekker chillen op de hotelkamer en de kosten van de 4 weken Thailand eens even op een rijtje zetten. Nou tadaaaa: Thailand is ons duurste land so far!! Maar dat komt grotendeels omdat we hier gewoon meer zijn uitgeweest. We gaan weer ff low budget in Laos, elke dag streetfood (dat ging er niet in bij Marsha en Renate :p) en goedkope slaapplekken!

In totaal hebben we 4 weken door Thailand gereisd, waarvan ruim 3,5 week samen met Marsha en Renate. Het waren echt superleuke en gezellige weken. Wij waren de powerpuffgirls en Jaé was de pestkop Mojojojo :) Thailand zelf vonden Jaé en ik iets minder. Bangkok vonden we leuk maar geen echte wereldstad, de eilanden waren oké maar we hebben echt wel mooiere stranden gezien en alles was gewoon super toeristisch! Het noorden van Thailand vonden we nog het mooist, en de sfeer in Pai was echt heerlijk.

Op dit moment zijn Jaé en ik onderweg naar Luang Prabang in Laos. Dit is een heerlijke reis van zo'n 18 uur. We zijn maandag 12 mei om 10.15 vertrokken uit Chiang Mai. 4 uur later kwamen we aan bij de Witte Tempel in Chiang Rai. Wauw!! Wat een super coole tempel. Daar zou ik echt wel willen wonen!! Hij is dus helemaal wit met allemaal zilverkleurige spiegelsteentjes. Zo cool!! Helaas konden we er niet in omdat hij een beetje was beschadigd door de aardbeving maar van buiten was ie ook al prachtig. We kwamen rond half 5 aan bij de grens van Thailand en Laos. Wij dachten ff slim te zijn door alvast Kip om te wisselen (jaja, in Laos heet de munteenheid kip). Nou heel dom dus, want hierdoor hadden we geen dollars en een visum was daardoor veel duurder. Maar ja. Na een paar x overstappen zitten we nu in de nachtbus die in 12 uur naar Luang Prabang moet rijden. Op de kaart leek het best wel een kort stukje maar ik begrijp waarom we er zo lang over doen want we rijden dwars door de bergen! Met een lekker grote bus. Die trouwens echt super oncomfortabel is, wel chill dus aangezien we erin moeten slapen. Ik hoop dat alles een beetje op schema loopt, dan komen we om 05.00 aan. We bidden dat ons hostel aan mega early check in doet, en anders gaan we maar ergens croissants eten. Laos is namelijk vroeger Frans bezit geweest dus de Franse cultuur is nog best sterk aanwezig in het land. Merci!!

P.s. Voor het eerst sinds we op reis zijn rijden we weer aan de rechterkant van de weg, bizar!
P.p.s. We zijn vandaag alweer 15 weken op reis!!

Liefs xxx

P.p.p.s. We willen binnenkort een lijst opstellen met al onze minst en meest favoriete slaapplekken, restaurants, stranden, eilanden etc. Als jullie leuke dingetjes weten voor op het lijstje, laat het even weten!

Ondertussen zijn we aangekomen in Luang Prabang. Net toen we dachten dat het niet erger kon (lees: oncomfortabele bus over kronkelige bergweggetjes en dat midden in de nacht), werd het tegendeel bewezen: we hebben zo'n 3 uur lang over onverharde wegen gereden!! Wat een RAMP. Overal kuilen, waardoor we echt slakachtig langzaam door de bergen van Laos trokken. Uiteindelijk kwamen we met 75 minuten vertraging aan. Gelukkig konden we gelijk ons hostel in en lekker slapen!