Laos: scooterloop Tha Khek & 4000 islands - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Stella en Jaé - WaarBenJij.nu Laos: scooterloop Tha Khek & 4000 islands - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Stella en Jaé - WaarBenJij.nu

Laos: scooterloop Tha Khek & 4000 islands

Blijf op de hoogte en volg Stella en Jaé

30 Mei 2014 | Cambodja, Khett Siem Reab

Vrijdag 23 mei begonnen we vanaf Tha Khek met onze scooterloop!! Na allemaal positieve verhalen hadden we besloten om het gewoon te gaan doen. We huurden een vespa achtige automatische scooter (hier is bijna alles manual) en gingen met een kaartje op weg. Jaé reed, ik zat achterop. De eerste dag was nog vrij easy, we reden zo'n 100 km door echt een prachtig landschap: karstgebergten, riviertjes, dorpjes etc. Onderweg hebben we noodlesoep gegeten. Dit is bij kleine restaurantjes vaak het enige wat je kan bestellen. Ook gingen we nog op zoek naar zonnebrandcrème. Nou dat was makkelijker gezegd dan gedaan!! Omdat we een beetje uit het toeristische gebied gingen, verkochten ze nergens zonnebrand. Gelukkig vonden we uiteindelijk een winkeltje waar ze het hadden, want ik werd al aardig kreeftig. We kwamen rond 14.30 aan bij ons eerste guesthouse. Echt hele aardige mensen en een supermooie locatie langs de rivier. 'S avonds organiseerden ze een bbq en dat was heel erg gezellig! Hier ontmoetten we ook 2 nederlanders en 2 engelsen, dus daar gingen we de volgende dag mee scooteren. De eerste dag reden we gemiddeld zo'n 60km per uur met als topsnelheid ongeveer 80.

Dag 2 begon heftig: we moesten zo'n 20 km over dirtroad: onverharde grindwegen. Dat was wel eventjes spannend maar Jaé heeft ons veilig naar de asfaltwegen gebracht. We reden ook nog over andere onverharde zandwegen, zonder grind, dus daar konden we lekker doorrijden. Het was af en toe wel een beetje bumpy dus we stuntten lekker op en neer. We kochten onderweg een ijsje bij een mevrouw en toen we vroegen naar de prullebak pakte ze ons papiertje aan en gooide het achter zich in de berm. Prullebakken in Laos bestaan niet overal blijkbaar! Ongeveer halverwege de dag wilden we gaan lunchen en zagen we een bordje met een resort. Hier hebben we heerlijk gegeten en achteraf was t maar goed dat we hierin gingen want dit was de weg naar ons dorpje waar we de 2e nacht zouden doorbrengen! Rond 3 uur kwamen we aan bij dit dorpje. We kwamen hier voor een enorme grot van 7,5 km lang. Hier gingen we doorheen varen. Nou t was best mooi en indrukwekkend maar na een tijdje hadden we het wel gezien. Onze boot werd ook echt bestuurd door kindjes van 14 die geen woord engels spraken dus daar konden we ook niks aan vragen. Na de boottocht gingen we nog eventjes zwemmen in de rivier en van een paar rotsen afspringen! 'S avonds namen we heerlijk een kamer met airco. Vandaag was onze topspeed 98 km.

De derde en laatste dag zouden we weer terugrijden naar Tha Khek. Na een lekker ontbijtje gingen we op weg naar een waterval. Na een kleine onderbreking omdat iemand zonder benzine kwam te zitten, kwamen we aan bij de ticketoffice. Dus wij betaalden netjes €2,5 aan het jongetje wat daar werkte. Later kwamen we erachter dat hij gewoon een kind was dat toevallig in dat huisje zat en dat je helemaal geen entree hoefde te betalen!! Achteraf was het ook heel dom dat we hem betaalden, maar ach, hij ook weer blij! De waterval konden we ook helemaal niet vinden, we reden met onze scooters dwars door het bos (zijn ze vast erg geschikt voor) maar op een gegeven moment kwamen we niet echt verder. Dus maar weer terug, want we wilden op tijd terug zijn in Tha Khek. Ons laatste deel van de reis was 100 km 'snelweg', waar we lekker konden doorrijden. Onze topspeed van dag 3 was 105km! Eindelijk over de 100. En don't worry: we hebben alles overleefd!!

De scooterloop was echt een van de leukste dingen die we hebben gedaan tijdens onze reis. De omgeving was zooo mooi en het was ook heel erg leuk dat we nu het 'echte' Laos zagen, omdat we steeds door miniscule dorpjes reden waar iedereen naar ons zwaaide. Iedereen was echt super vriendelijk en we hadden een leuke groep dus het was echt een super ervaring!

Zondagavond namen we om 7 uur de nachtbus richting de 4000 islands, zo'n beetje het zuidelijkste puntje van Laos. Dit was nog een heel avontuur! We kwamen rond 02.30 aan in Pakse en vanaf hier was het nog ongeveer 3 uur rijden naar onze bestemming. Helaas hielden we in Pakse eerst een stop van 3 uur!! We konden wel gewoon in de bus blijven maar de airco stond uit dus het was lekker warm! Om 05.30 gingen we weer rijden, maar we stopten na 10 min weer en toen werd het dak van onze bus helemaal volgeladen met allerlei soorten groenten. Rond 6 uur gingen we weer rijden en stopten we weer bij een busstation. Hier moesten we uit de bus en in een enorme tuktuk. Ik vroeg waar we ondertussen waren: nog steeds in Pakse! Onze tuktuk ging uiteindelijk pas om 08.10 rijden, dus we hebben uiteindelijk 5,5 uur in Pakse doorgebracht. En het irritante is dat ook niemand je kan informeren omdat niemand Engels spreekt. In een afgeladen tuktuk vol met locals en allemaal eten gingen we op weg naar de 4000 islands. Dit was nog 3 uur rijden!! En we waren allemaal doodmoe dus in een tuktuk zitten is dan niet echt ideaal. Maar goed om 11.00 kwamen we eiiiiindelijk aan. Iedereen stierf van de honger dus we gingen snel eten. Daarna moesten we nog 1,5 uur in de boot naar het eiland waar wij wilden slapen. Dat leek echt een boottocht van 5 uur, iedereen was er echt helemaal klaar mee!! Gelukkig vonden we snel een kamer met airco voor €4 pppn. Cheap!!

We zijn in totaal 4 nachten in de 4000 islands geweest. Het is hier wel lekker chill maar er valt niet veel te beleven! We hebben een keertje fietsen gehuurd en een hele leuke boottocht met met bbq gedaan! En verder hebben we binna elke avond heeerlijk Indiaas gegeten! Vandaag (30 mei) zijn we via een interessante reis aangekomen in Siem Reap, Cambodja. Interessant omdat we perse om 8 uur met de boot moesten, toen anderhalf uur moesten wachten op een bus, toen aankwamen bij de grens en weer anderhalf uur moesten wachten op de volgende bus, toen met de boot moesten die kapot was, dus daar weer 3 kwartier gewacht en toen nog 5 uur met een minivan die onderweg een lekke band kreeg - dat was nog een extra uur!! Maar goed we zijn het ondertussen gewend dus we stellen ons er op in!!

Alweer land nummer 6! De tijd gaat nu wel steeds sneller, wat echt niet leuk is!! We hebben nog maar 6 weken voordat we naar Hongkong vliegen. We willen zo'n 2,5 week in Cambodja doorbrengen en dan nog 3,5 week in Vietnam. Maar als t goed is is dat wel genoeg tijd!!

Dikke knuffels en kussen Siem Reap!

P.s. Als jullie een aangrijpend en interessant boek willen lezen over de massaslachting in Cambodja, dan raad ik jullie het boek first they killed my father aan! Het is heel vreemd om te bedenken dat iedereen die hier 40 of ouder is deze verschrikking heeft meegemaakt, maar gelukkig wel heeft overleefd.

• 08 Juni 2014 - 14:21

Marie:

Terug van vakantie, tijd om eens rustig op een prachtig zonnige dag buiten te zitten en jullie reisverslag te lezen.

Alweer indrukwekkende verhalen; de scooterloop klinkt gezellig en fantastich maar ook s'nachts uren lang in en uit de bus, gewoon door gaan tot plaats van bestemming is echt een avontuur ja. Foto's mooi, Stella en vriendin kip pakken niet gelukt, Jaé een hondenvriend kortom veel lol maar drink met mate. Kusjes xxx