Kampot, Phnom Penh, Ho Chi Minh en Mui Ne! - Reisverslag uit Mui Ne, Vietnam van Stella en Jaé - WaarBenJij.nu Kampot, Phnom Penh, Ho Chi Minh en Mui Ne! - Reisverslag uit Mui Ne, Vietnam van Stella en Jaé - WaarBenJij.nu

Kampot, Phnom Penh, Ho Chi Minh en Mui Ne!

Blijf op de hoogte en volg Stella en Jaé

18 Juni 2014 | Vietnam, Mui Ne

Hoi allemaal,

Ondertussen zijn we alweer in Vietnam, maar ik zal verder gaan waar we waren gebleven!

Kampot
Vanaf Sihanoukville namen we de bus naar Kampot, een plaatsje in het zuiden van Cambodja. We zaten met 8 toeristen en 7 locals en heel veel andere spullen in een redelijk klein busje gepropt. Maar goed, de nieuwe Game of Thrones was uit dus wij vermaakten ons wel :) In Kampot sliepen we in een super nieuw hostel, het was pas 10 dagen open! Het was daarom allemaal nog super schoon en super mooi, alleen nog wel een beetje half af. Maar er was een zwembad dus wij waren blij :) we hadden een dorm gereserveerd voor ons vieren, maar helaas konden we niet meer met zn 4en in 1 kamer. Dus sliepen Jaé en ik gezellig met zn 2en in een dorm. De dag dat we aankwamen hebben we een beetje gechillt bij het zwembad. Aan het einde vd middag gingen we naar het centrumpje. Kampot is echt een heel schattig plaatsje aan een rivier. Het is lekker laidback en nog niet zo toeristisch. Het is 'beroemd' vanwege de Kampot peper (gewoon zwarte peper). 'S avonds hebben de peper ff uitgetest bij onze gerechten maar hij was iets te overheersend. Na een paar spelletjes en een filmpje gingen we op tijd slapen.

De volgende dag (10 juni) gingen we scooters huren en door de omgeving rijden. Als eerste gingen we een hele coole berg op. Hier hadden ze bovenop de berg een super lelijke casino gebouwt. Geen idee waarom.. Er was ook een oud en verlaten casino, dat vond in zelf veel interessanter. 'S middags gingen we naar Kep, een plaatsje vlak bij Kampot maar dan aan zee. Dit staat bekend om zn krab, dus ik ging naar dat plaatsje met het idee vis te gaan eten. Helaas lustte de helft geen vis dus zaten we bij een pizzeria. Lekker saai. Maar ik nam lekker inktvis :) Kep zelf stelde echt helemaal niks voor en was enorm saai. Toen we weer thuis waren gingen we even zwemmen en 's avonds gingen we heerlijke spareribs eten. Jaé en ik hadden er samen één besteld, en die kregen we niet eens op. Jullie kunnen je voorstellen dat het dan écht een enorme portie moest zijn ;)

Phnom Penh
Vrijdag 13 juni namen we vanaf Kampot de taxi naar PP, de hoofdstad van Cambodja. We sliepen hier wéér in een Mad Monkeys hostel, alleen deze had geen zwembad :( en we sliepen ook in het iets oudere gebouw. Toen we aankwamen was er stroomstoring, altijd leuk! We gingen 's middags gelijk met de tuktuk naar de Killing Fields. Dit is een gebied waar ten tijde van het Pol Pot regime honderden mensen zijn vermoord. Het was erg aangrijpend om te zien. Zo zag je massagraven, kledingresten, tanden, botten.. Het ergste was wel de boom waartegen ze de baby's doodsloegen.. Ze pakten de baby's bij de enkels en sloegen ze gewoon dood tegen een boom, zo vreselijk. Iedereen was lichtelijk gedeprimeerd toen we klaar waren met de tour. Het is vooral heel vreemd om te bedenken dat elke Cambodjaan van 35 jaar of ouder deze gruwelijke tijd op een of andere manier heeft meegemaakt en beleefd.. Toen we terugkwamen bij het hostel gingen we eventjes chillen en daarna drankjes doen in de bar bij het hostel. Daarna gingen we nog naar een ander barretje maar dat was niet zo heel erg leuk.

De volgende morgen gingen we naar S-21. Dit is nu een museum maar was ten tijde van Pol Pot een gevangenis. Hier verbleven de mensen voordat ze naar de Killing Fields gingen. Het 'museum' was eigenlijk gewoon de gevangenis met wat foto's en uitleg. De killing fields waren echt heel informatief en goed weergegen dmv een audiotour. Dit ontbrak een beetje bij de gevangenis dus dat was iets minder aansprekend. Wat wel indrukwekkend was waren de cellen en alle foto's van alle gevangen. Mensen die je allemaal met angst in hun ogen aanstaren. Er werd uitgelegd hoe iedereen werd gemarteld en waaraan mensen overleden (vooral verhongering), echt vreselijk. Er zijn van de ongeveer 8000 gevangenen die hier hebben verbleven 7 mensen levend uitgekomen. 1 van deze mensen zat in het museum boekjes te verkopen. Dat vond ik zelf echt heel ontroerend.. Dat iemand zo iets heeft meegemaakt.. Dan realiseer je je toch wel hoe goed je het zelf hebt! En dan realiseer je je vooral dat we ons eigen leven wel iets meer mogen waarderen en iets minder moeten zeuren om domme dingen zoals een niet werkende airco of regen. Nadat we klaar waren bij het museum gingen we naar de kapper. Ik niet natuurlijk, als ik er nog iets af laat knippen ben ik zo goed als kaal! Maar de jongens zagen er weer fris uit!
'S middags gingen we random door de stad heen lopen en dat was eigenlijk heel erg leuk! We gingen oorspronkelijk op zoek naar een boekenwinkel, maar we vonden alleen luxe boekenwinkels. Dus met onze oude boeken in onze hand - die wilden we inruilen - liepen we langs de rivier, door wat parkjes en hebben we uiteindelijk een heerlijke cocktail gedronken op een soort rooftopbar! 'S avonds gingen we per ongeluk bij de Burgerking eten. Daarna gingen we naar onze rooftopbar. 'S nachts om 3 uur Cambodjaanse tijd gingen we met zn allen naar een grote sportsbar om de aftrap van het WK te zien. Dat was echt heel bijzonder! Het is best wel gek om het WK hier te volgen maar het verbaasde ons hoe fanatiek alle Cambodjanen het voetbal volgen! Iedereen was na de wedstrijd echt doodmoe, we lagen pas om 05.00 uur in bed!

Ho Chi Minh
Na 2 uur slaap ging de wekker alweer, want we namen de bus naar Ho Chi Minh! Alweer land nummer 7 - en tevens het één na laatste :( we hadden voor een iets duurdere, luxere bus gekozen en dat was echt de beste keus ooit! We kregen een ontbijt, water en er was zelfs iemand in de bus om ons op de hoogte te houden!! Als we ergens stopten wisten we gewoon waar we aan toe waren, dat zijn we niet gewend in Azië! We kwamen rond 3 uur aan in Ho Chi Minh. Natuurlijk regende het. Ollie hadden we die ochtend achtergelaten in Cambodja, dus Jaé en ik waren nu nog samen met Adam. We verbleven in hetzelfde hotel, en wat een luxe!! Heerlijk na al die slaapzalen. We hadden een heerlijk ontbijt bij onze kamer en we hadden zelfs een minibar en een tv! Jaja, dat is voor ons redelijk luxe. Toen we aankwamen waren we echt doodmoe dus gingen we even slapen. Daarna gingen we - in de regen - de stad even verkennen. Het zag er allemaal best leuk uit maar de regen verpestte het een beetje. We hebben heerlijk streetfood gekeken. 'S nachts hebben we uiteraard voetbal gekeken!! Het wa wel een beetje gek, want Jaé en ik keken met zn 2en op onze slaapkamer en het juichen was dus een beetje awkward, maar we waren alsnog super blij!! Om 4 uur konden we eindelijk weer slapen!

De volgende dag gingen we de stad verkennen. 's middags gingen we naar het War Museum. Ik vond er echt niks aan, en het museum verdient ook echt een prijs voor slechtste uitleg ever want nergens stond nou precies uitgelegd wat de Vietnam oorlog inhield. En alles wat ik op de middelbare school heb geleerd is een beetje weggezakt dus heb in later mn vriend Google even om hulp gevraagd. Maar goed, de jongens vonden het museum natuurlijk wel leuk, met alle tanks en vliegtuigjes. We hebben daarna nog een aflevering van Top Gear gekeken, want Adam en zijn vader gaan samen op de motor door Vietnam - een idee uit Topgear. Dat was best cool maar ja ik vertrouw mezelf niet echt op een scooter en 2 personen én 2 grote én 2 kleine tassen wordt wel een beetje teveel.. Wij gaan dus maar gewoon met de bus! 'S avonds gingen we heeeerlijk Indiaas eten. Daarna gingen we slapen, maar de wekker stond wel weer braaf om 04.45 voor de wedstrijd Engeland - Italië. Om 7 uur konden we mooi aanschuiven bij het ontbijt en daarna gingen we weer lekker terug naar bed!

Toen we wakker werden, moesten we nog een beetje haasten want we zouden smiddags naar de Cu Chi tunnels gaan - ook uit de Vietnam oorlog. De reis erheen duurde iets langer dan we verwachten maar de tunnels waren vrij interessant - al waren heel veel dingen nagemaakt. Al met al was het wel leuk, je kon ook in de tunnels zelf maar dat heb ik niet gedaan. Toen we terugkwamen gingen we gelijk eten. 'S avonds hebben we toen nog een wedstijd van het WK gekeken.

De volgende dag konden we eiiiindelijk lekker uitslapen. We hebben vrij weinig gedaan: een rondje gelopen naar de McDonalds (de enige in Vietnam!!) en ik heb 's middags een voetmassage genomen. 'S avonds gingen we een grieks pita broodje eten, best lekker!

Mui Ne
De volgende dag namen we alweer vroeg de bus naar Mui Ne. We hadden het plan om te gaan ontbijten, maar ons bed lag zo lekker dat we dat maar hebben overgeslagen! De rit naar Mui Ne duurde 5 uur, eitje dus. We hadden ook nog een slaapbus, dus we konden lekker chillen! Aangekomen in Mui Ne gingen we eerst maar even ontbijten ;) daarna gingen we lopend naar ons hostel, want volgens de buschauffeur was dit maar 10 minuutjes.. Na 45 minuten kwamen we aan bij het hostel -_- we gingen rondjes lopen en toen kwam er een mannetje langs of we zn scooter wilden huren, jahoor! We wilden de volgende dag sowieso al een scooter huren maar we hadden ff een goede deal met hem gemaakt. Mui Ne zelf is echt een vaag plaatsje. Het eigenlijke dorpje ligt zo'n 10 km verderop, en het 'Mui Ne' waar wij zitten is een ellenlange strook van resorts en restaurants - vol met Russen. Niet echt ons ding dus. Het is ook nog eens laagseizoen dus alle restaurants zijn compleet uitgestorven. We hebben wel leuk de omgeving verkend op de scooter. We kwamen echt in hele kleine dorpjes en iedereen zwaaide naar ons, vet schattig. 'S avonds gingen we een biertje drinken (ja ik weet het..) langs de zee. Bier kost hier letterlijk €0.35 in een restaurant.. Ik vind het nog steeds niet echt lekker maar ik ga ook niet meer over mn nek. Daarna gingen we uit eten bij een echt visrestaurant. Ik had Inktvis en Adam en Jaé hadden een red snapper. Heerlijk! 'S avonds gingen we nog even naar een barretje om onze zuiderburen aan te moedigen. Dat was best gezellig, er zaten zelfs 2 Belgen die aan het einde vd wedstrijd weer een beetje konden lachen.

Vandaag (18-6) gingen Adam, Jaé en ik op de scooter naar de zandduinen. Dit is eigenlijk de grootste trekpleister van Mui Ne. De rit erheen was echt prachtig, langs de zee en dwars door een duinlandschap. De zandduinen zelf waren echt bizar, maar ook een beetje stom. Het waaide namelijk best wel hard, waardoor we echt van top tot teen gecoverd waren in zand. En ons sleetje wat we hadden gehuurd werkte echt voor geen meter, na 3 meter bleven we vaststeken in het zand. Van een afstand was het leuker ;) na dit avontuur gingen we terug naar het hostel voor een duik in het zwembad. Nu zijn we ons mentaal aan het voorbereiden op de wedstrijd!!

Liefs vanuit Vietnam!!

• 22 Juni 2014 - 13:38

Marie:

Hoi Stella en Jp, ik ga proberen de film " killing fields " te gaan kijken.
    Gruwelijk verhaal, maar ik ga alle moed bij één oprapen.

Jullie mogen best één WK wedstrijd missen toch of niet ???
    Veel plezier en wees voorzichtig. Xxx

• 06 Juli 2014 - 19:06

Ruben:

Hoi Jae en Stella,

Leuk om jullie reisverslag te lezen.
    Erg interessant.

Ik ben kort in Nederland.

Veel succes en plezier verder.

Tot horens,

Groeten aan allen.

• 17 Juli 2014 - 07:46

Mams:

HAPPY BIRTHDAY JAÉ

BYE BYE VIËTNAM, BYE BYE HONG KONG, WELCOME IN CHINA.
    HAVE A NICE DAY AND ENJOY IT.

Today at this moment, celebrate his birthday on the train going to China with Stella, her Parents and Lucas.

LOVE YOU ALL XXX