Borobudur & Prambanan - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Stella en Jaé - WaarBenJij.nu Borobudur & Prambanan - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Stella en Jaé - WaarBenJij.nu

Borobudur & Prambanan

Door: Stella

Blijf op de hoogte en volg Stella en Jaé

03 Februari 2014 | Indonesië, Jogjakarta

Vannacht zijn we om 03.00 opgestaan om naar de 2 mooiste Boeddhistische tempels van Indonesië te gaan: De Borobudur en Prambanan. Samen met 2 Japanners vertrokken we om 04.00 met onze chauffeur richting de Borobudur. Om 04.45 kwamen we aan bij een berg en vanaf die berg zouden we naar de zonsopkomst gaan kijken. Het pad vanaf de auto naar de berg toe was super modderig dus onze slippers waren met 5cm verhoogd. Het was best wel druk op de berg, met mensen uit allemaal verschillende landen. We zijn erachter gekomen dat de Chinezen iets vet cools hebben, namelijk een stok waar ze hun mobieltje in kunnen klikken zodat ze van een afstandje eens selfie kunnen maken (met duckface en peaceteken). Best vermakelijk om naar te kijken. Toen de zon was opgekomen liepen we weer terug naar de auto en reden we in een half uurtje naar de Borobudur zelf. Vergeleken met alles in Indonesië is de entree echt extreem duur, namelijk 240.000 roepiah (=€15), maar het was het geld waard. Wat een indrukwekkende tempel! Volgend Boeddhistische regels moest je 3 rondjes om de tempel lopen, beginnend bij de Oost ingang en met de tempel aan je rechterhand. Je mocht de tempel vervolgens niet verlaten via de Oost ingang. We waren helemaal zen na dit ritueel. Er waren Indonesische kinderen op excursie om hun Engels te oefenen door met buitenlanders te praten. Ik raakte aan de praat met 3 leerlingen. Ze vroegen naar mijn hobby's, wat ik van Indonesië vond, hoe Nederland is en wat mijn geheim is voor mijn lengte. Ik zei maar dat ze veel groente moesten eten. Ik voel me trouwens wel echt lang. Heel veel dingen zijn gebouwd op kleinere mensen. In de bus bijvoorbeeld komt mijn hoofd tegen die handgrepen aan. Jaé en ik waren al aan het fantaseren hoe het zou zijn als zij met de bus zouden gaan in Nederland, allemaal bungelend aan die handgrepen omdat ze te klein zijn om bij de grond te komen. Ook op de markt merk je dat het zeil vaak net iets te laag hangt om rechtop onderdoor te lopen. Nadat we klaar waren bij de Borobudur gingen we ontbijten en vervolgens gingen we met onze chauffeur op weg naar de Prambanan. Dit tempelcomplex was ook erg indrukwekkend, al vonden we de Borobudur wel iets mooier. Prambanan is een tijdje geleden getroffen door een aardbeving dus helaas waren niet alle tempels toegankelijk voor publiek. In elke tempel wordt een bepaalde god geëerd en de tempel van een van de belangrijkste goden, Shiva, was helaas dicht. Op het terrein van Prambanan gingen we ook even lunchen. Daarna reden we weer terug naar Yogyakarta. Hier gingen we eerst even wat slaap inhalen. Daarna gingen we naar een internetcafe om foto's te uploaden en een ticket van Bali naar Singapore te boeken. Vervolgens gingen we uit eten bij een superieur en sfeervol restaurantje op een soort dakterras met tuin. We hebben echt heerlijk gegeten. Het was voor Indonesische begrippen wel redelijk duur, namelijk €5 per persoon!! ;)

Morgen gaan we nog een dagje chillen in Yogyakarta en donderdag gaan we op weg naar Mount Bromo.

Liefs!

• 03 Februari 2014 - 22:09

Marie:

Goh wat interessant dat jullie de Boedhistische tempel hadden bezocht. Jullie zijn goed gezegend!! Stella, wat een eer of jij je geheim aan de kinderen willen verklappen over je lengte. Dat zouden ze niet aan mij gaan vragen hahaha... Oké groetjes ... op naar de volgende bestemming xxx

• 04 Februari 2014 - 18:12

Paul Vermeulen:

Hoi Stella en Jaé,

Leuk om jullie verslag te lezen over de Burubudur. Krijg acuut heimwee.
    Gisteren nog met Harm-Jan foto's op i-pod bekeken van de Bromo.
    Geniet er lekker van daar en heb het goed!