Laos - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Stella en Jaé - WaarBenJij.nu Laos - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Stella en Jaé - WaarBenJij.nu

Laos

Door: Wie denken jullie?

Blijf op de hoogte en volg Stella en Jaé

20 Mei 2014 | Laos, Vientiane

Luang Prabang & Vang Vieng

Toen we dinsdag wakker werden, gingen we op zoek naar eten. We kwamen terecht bij de stalletjes op staat en wat bleek: hier verkochten ze baguettes!! Wat een heerlijk straatvoedsel. Na deze enorme wandeling van 10 minuten hadden we het echt bloedheet en gingen we maar weer terug naar ons guesthouse. We gingen nog even een middagdutje doen. Aan het einde vd middag gingen we naar de avondmarkt. Daarna kwamen we per ongeluk langs een tempel op een berg met heel mooi uitzicht dus die gingen we toen ook maar ff beklimmen. Nou het uitzicht was echt prachtig!! Ook gingen we (op aanraden van Anouk!) bij het buffet eten. Je kan dan voor €1 een heel bord opscheppen en opsmikkelen. 'S avonds waren we nog best wel moe dus gingen we maar een beetje vroeg slapen.

De volgende dag gingen we lekker uitslapen en daarna weer een broodje eten. We wilden naar de watervallen en gelukkig konden we met een groepje de tuktuk delen. Het was nog wel iets van 3kwartier rijden over best wel hobbelige wegen. Aangekomen bij de waterval was deze echt zoooooo mooi!! We hadden 3 uur om lekker te chillen en zwemmen. Het water was wel heel erg koud maar dat was juist wel lekker! 'S avonds gingen we weer lekker bij het buffet eten :)

De volgende dag wilden we fietsen gaan huren. Helaas was het iets van 38 graden dus we smolten echt weg. Na een rondje door het dorpje te hebben gefietst hielden we het echt niet meer uit. Toen gingen we maar (op de fiets, dat dan weer wel) naar het zwembad. Dat was echt heeeel chill. Ja ik weet het, we zijn heel erg zielig omdat het hier zo warm is! Aan het einde van de middag begon het te regenen dus gingen we maar weer terugfietsen. En 's avonds gingen we alweeeer bij het buffet eten en verder een beetje rondlopen.

De volgende dag (vrijdag 16 mei) namen we de bus naar Vang Vieng. Nou dat was nog een heel avontuur! Ten eerste werden we te vroeg (!!) opgehaald, dus moest ik mn ontbijt snel naar binnen propppen (de enige dag dat we ontbijt namen, andere dagen gingen we lekker uitslapen). Daarna kwamen we bij het busstation en zagen we (dachten we) de minivan staan - die wij niet zouden nemen. Maar ja er stond ook niet echt een bus dus ging ik maar even vragen of deze uit de kluiten gewassen minivan misschien de VIP bus was. En jahoor, dat was hem. Er zou zogenaamd een wc in onze bus zitten, maar die was nergens te bekennen. Het was een soort enorm busje met aan de ene kant 2 stoelen en aan de andere kant 1. Jaé ging naast de bestuurder zitten dus die had nog de beste plek. Ik zat daarachter en had letterlijk 10 centimeter beenruimte. Dus moest de hele rit schuin zitten (7 uur lang :)). Maar de grap was dat er in het gangpad stoeltjes werden uitgeklapt en daar moesten ook mensen op zitten. Nou dat was echt super onconfortabel, want daar had je een hele lage rugleuning. Je begrijpt dat iedereen wel lichtelijk gefrustreerd raakte door de Laotiaanse ideeën van een VIP bus. Vooral omdat je er ook gewoon extra voor betaald. Nou daar gingen we dan, als ingeblikte sardientjes op weg naar Vang Vieng!! Onderweg kregen we nog wel lunch. Aangekomen in VV regende het echt keihard. Het dak van de tuktuk naar ons hotel was precies boven mijn hoofd (en tas!) lek, dus dat was wel lekker verfrissend.. Ons hotelletje was wel erg leuk! We gingen ff wachten tot de regen over was en toen gingen we wat eten in het superlelijke dorpje. Echt super sfeerloos. Maar ze hebben wel in elk restaurantje een Friends tape opstaan dus dat was wel weer leuk. We gingen ergens Indiaas eten, want je had blijkbaar nergens echt streetfood. 'S avonds viel de electriciteit de hele tijd uit door het slechte weer, dus dat was wel een beetje irri.

Zaterdags gingen we ff uitslapen en toen met de fiets naar de Blue Lagoon (zie foto's op FB!). Nou dat was nog een hele tocht! Natuurlijk besloten we om op het heetst vd dag heen te gaan, en 45 min over onverharde wegen ploeteren is dan vrij stom. Vooral omdat echt overal stenen lagen dus dat maakte dat het extra sloom ging. Maja uiteindelijk kwamen we aan en was het wel echt mooi!! In t begin was het veels te druk maar later lekker rustig. We hebben lekker een paar uurtjes gechillt en zijn ook nog naar een gave grot geklauterd. Toen we weer terug waren gingen we ff chillen en daarna uit eten. Toen begon het echt KEIhard te regenen, onweren en waaien. En dan echt mega keihard. Natuurlijk viel de stroom weer uit dus daar zaten we dan gezellig in ons restaurantje in het donker. Ze konden ons eten natuurlijk ook niet klaarmaken. Het ging zo tekeer dat ze alle rolluiken naar beneden deden. Na ongeveer een uurtje was het gelukkig weer droog.

De volgende dag waren we helaas een beetje ziekjes. Ik zal jullie de details besparen. We hebben de hele dag in bed films gekeken op ons HBO filmkanaal (dat hebben ze dan weer wél in Laos). Ik heb nog wel iets grappigs meegemaakt. Ik ging ff naar het dorpje voor een massage omdat mn rug zowat was gebroken. Om terug bij ons hostel te komen moest je over een oprit van ongeveer 50 meter lopen. Nou ik liep daar en er kwam ineens een hond langsgerend. Die ging blijkbaar naar een van zn vrienden want later stonden er dus 2 honden op de weg voor mij. Ik vind honden dus echt vreselijk eng maar ja ik moest toch terug. Dus ik ging maar een beetje voorzichtig lopen en die beesten maar blaffen. Toen renden ze ineens mij kant op. Nou toen rende ik keihard weg en vluchtte naar een klein restaurantje. Hier was niemand aanwezig dus wat nu?! Want ik durfde echt niet in mn eentje langs die honden (ik wou vragen of iemand met me mee wou lopen of dat er mss een achterlangs route was). Na een tijdje in het restaurant te hebben gechillt ging ik maar voor de oprit wachten tot er iemand aankwam die ook naar mijn hotel kwam. Nou na 20 minuten ofzo kwam er eindelijk iemand op de scooter dus ik legde (door een hond na te doen, want ze sprak geen engels) uit dat ik bang was voor honden en dat ze zaten te blaffen en toen mocht ik naast dr lopen. Die stomme beesten nergens meer te bekennen natuurlijk!! Maar goed ik was veilig thuis :) verder hebben we dus echt niks gedaan. Als avondeten hadden we koekjes.

Maandag de 19e gingen we weer verder, want we waren wel weer beter. Eerst gingen we even nieuwe buskaartjes kopen. Dit keer zaten we in een mini van, terwijl we weer kaartjes hadden gekocht voor de VIP bus. Toch bijzonder dat vervoer hier. De rit duurde dit keer maar 4 uurtjes. Rond half 6 kwamen we aan in Vientiane, de hoofdstad van Laos. We gingen op zoek naar een hotel en vonden iets heel leuks voor lekker cheap. Helaas hadden ze de eerste nacht alleen een kamer met fan. Dat bleek dus echt een vreselijke hel, onze kamer was echt een sauna. Het was nog warmer dan gewoon op de gang. 'S avonds wilden we ergens sushi gaan eten maar dat mislukte helaas dus gingen we maar pizza eten. Ook wel even lekker!

Vanochtend gingen we van kamer veranderen, wat een verademing!! Daarna gingen we fietsen huren en naar een tentoonstelling over UXO's, bommen die niet zijn afgegaan. Laos is het meest gebombardeerde land op aarde (hadden wij ook geen idee van), en op veel plekken liggen nog steeds bommen die nog niet zijn afgegaan. Jaarlijks raken daardoor nog zo'n 100 mensen gewond. In het centrum zag je allemaal foto's en filmpjes van mensen met nieuwe kunstledematen (daar was het centrum voor, soort revalidatiecentrum). Ook las je wat ze hadden meegemaakt en er waren ook een paar verhalen van mensen die waren overleden toen ze in aanraking kwamen met een UXO. Sommige verhalen waren echt heel aangrijpend en zielig. Daarna gingen we nog naar een soorr Arc de Triomph. 'S avonds gingen we naar de nachtmarkt.

Laos is echt weer een heel ander land dan Indonesië, Maleisië en Thailand. Het is nog zo puur en authentiek en veel minder aangetast en veranderd door het toerisme. Vooral na Thailand is het een hele tegenstelling en verademing. De natuur in Laos is echt prachtig, maar deze mooie gebieden zijn wel redelijk lastig bereikbaar. De wegen zijn hier slecht, sommige delen zijn zelfs onverhard en overal zitten kuilen en gaten in de weg. Een rit van 180 kilometer duurt hier minimaal 4 uur. Om dan 'even' een dorpje te gaan bezoeken omdat er 1 mooie bezienswaardigheid is maar je hier 10 uur heen en 10 uur terug voor in de bus moet, is dus een beetje zonde. Daarom blijf je toch wel een beetje de gangbare route volgen. Maar omdat Laos nog zo onderontwikkeld is heb je juist wel weer het idee dat je heel veel ziet en dat je heel dicht bij de bevolking bent betrokken, omdat ze vaak hutjes en huisjes langs de doorgaande wegen bouwen en vanaf hier spulletjes verkopen. Toeristen zijn voor veel Laotianen een belangrijke bron van inkomen, omdat ze bijvoorbeeld een klein restaurantje of winkeltje hebben. Laos is verder ook het eerste land waar ze geen McDonalds, 7eleven of Starbucks hebben. Shocking. Ze hebben dan wel weer overal wifi. En ze hebben hier ook gewoon nergens een bioscoop of leuke winkels. Klinkt niet als dingen die wij als backpackers nou echt nodig hebben maar als je hier woont zou dat toch af en toe wel leuk zijn. Verder is Laos echt best wel duur, vooral vergeleken met Thailand. En de bevolking is echt stukken armer, dus wij begrijpen nog niet helemaal hoe dat dan werkt.

Morgen gaan we weer verder richting het zuiden. We stoppen dan in Tha Khek. Vanaf hier kan je een scootertour doen van een aantal dagen, en we zijn erover na aan het denken om dat te gaan doen. Ik zal proberen even wat mooie foto's te maken van de prachtige wegen hier. Jaé en ik noemen het ook wel neergekwakte lappen asfvalt, want van afwerking hebben ze hier echt nog nooit gehoord.

Oja ook heel leuk: 12 juli vliegen Jaé en ik vanaf Hanoi naar Hong Kong en dan zien we daar Papa, Mama en Lucas weer!! En omdat we daarna nog lekker verder gaan reizen en het dus niet betekent dat we alweer naar huis gaan heb ik daar SUPER veel zin in!! Nog maar 53 nachtjes :)

Liefs!!

• 21 Mei 2014 - 12:39

Marie:

Heel erg knap; ieder keer aantal uren in krappe bus de reis te moeten afleggen, bovendien in zeer slechte of bijna onbegaanbare wegen. Maar ja aan de andere kant hebben jullie voorover en is wel de moeite waard om plaatsen zoals "Blue Lagoon" te mogen zien. Bijzonder mooi.

Ik kan me wel voorstellen Stella dat je de nachten aan het aftellen bent om je ouders en Lucas na maanden weer te mogen omhelzen. Super gaaf en blij voor jullie allemaal. Xxx