Mount Bromo - Reisverslag uit Probolinggo, Indonesië van Stella en Jaé - WaarBenJij.nu Mount Bromo - Reisverslag uit Probolinggo, Indonesië van Stella en Jaé - WaarBenJij.nu

Mount Bromo

Door: Stella

Blijf op de hoogte en volg Stella en Jaé

06 Februari 2014 | Indonesië, Probolinggo

Gister namen we om half 8 de trein van Yogyakarta naar Surabaya. Hier zouden we overstappen op de trein naar Probolinggo en vanuit daar zouden we Mount Bromo gaan bezichtigen, een actieve vulkaan. Toen we aankwamen op Surabaya bleek de trein naar Probolinggo niet te gaan.. Lekker dan! Ze hadden hem gewoon even gecanceld. De NS regelt dan tenminste nog vervangend vervoer maar dat was niet niet aan de orde. Wel kregen we ons geld terug We hebben toen een taxi genomen (€4 voor 45 minuten rijden!) naar het busstation en zijn op de bus gestapt richting Probolinggo. De bus is echt een stuk minder comfortabeler dan de trein, maar in de trein reizen we dan ook in de allerhoogste klasse. Dit omdat je er toch vaak wel minimaal 4 uur inzit. Qua comfort moet je denken aan business class style vliegtuigstoelen met extreem veel beenruimte. Best chill dus. Maar goed nu namen we de bus, ook weer een leuke ervaring. Onderweg moesten we nog door een stukje overstroming rijden. De wielen van de bus stonden echt wel driekwart onder water. Ik vond het allemaal maar eng. In de bus hadden we ook nog lekkere kipsate gekocht, dachten we. Bleken mosselen te zijn, ook lekker. Wel een beetje pittig! De buschauffeur wist waar we heen wilden (hostel lava lava) en ineens stopte de bus en moesten we eruit. We waren aangekomen bij een klein reisbureautje waar een man zat die ons een tour wilde verkopen naar Mount Bromo. Aangezien we echt geen idee hadden waar we waren en waar ons hotel was en hij aanbood om ons ook nar het hotel te brengen, hadden we weinig keus. Voor €30 pp hebben we toen de tour geboekt en werden we naar het hotel gebracht. Dat bleek ongeveer 1 minuut lopen te zijn! En als je de tour via het hotel boekte, was je ongeveer €20 kwijt. Lekkere afzetterij dus, ook weer van geleerd! Aangekomen in het hotel viel Jaé gelijk in slaap. 'S avonds gingen we wat eten in het hotel en we zouden om 02.30 worden opgehaald voor onze tour. Om 02.11 werd er op de deur geklopt of we al wakker waren. Maar goed dat er iemand langskwam, want we waren door de wekkers heen geslapen! We moesten ongeveer een uur rijden in het pikkedonker naar een dorpje in de bergen. Hier stapten we over op een 4 wheel drive jeep. Cool! We reden over een soort zandlandschap richting het uitzichtpunt. Ineens stopte de jeep ermee.. Bleek de koelvloeistof op. Gelukkig was de chauffeur heel handig dus we konden zo weer verder. Aangekomen op de berg voor de sunrise regende het en was het extreem mistig. Ook waren we totaal onvoorbereid op weg gegaan, we hadden er helemaal niet bij nagedacht dat het wel eens koud zou kunnen zijn in de bergen. Jaé liep rond in z'n korte broek en T-shirtje en ik had een kort broekje met sarong eroverheen en mocht Jaé z'n vest lenen. Gelukkig hadden we wel regenponcho's mee! Na de falende zonsopgang waar je echt helemaal niks zag en aankeek tegen een muur van mist, gingen we mer de jeep op weg naar de voet van de vulkaan. Vanaf hier zouden we omhoog gaan wandelen naar de rand van de krater. Het weer was iets beter geworden. Aangekomen bij de krater was het ook hier weer redelijk mistig, maar we konden gelukkig wel iets zien. We hadden echt net mazzel, want toen wij weer beneden waren was het bij de krater super mistig en kon je weer helemaal niks zien. Al met al was deze tour dus redelijk mislukt. Voor de grap zouden jullie op google even foto's moeten opzoeken van Mount Bromo. Zo had het er dus uit moeten zien! Om 0900 waren we weer terug bij het hotel, waar we snel gingen ontbijten en slapen. Het is hier nu 15.45 en terwijl ik dit verslagje schrijf ligt Jaé nog lekker te slapen. Vandaag gaan we verder lekker chillen bij het hotel en vast heel veel potjes skipbo spelen. Morgen gaan we naar Bali!