Welcome to the jungle! - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Stella en Jaé - WaarBenJij.nu Welcome to the jungle! - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Stella en Jaé - WaarBenJij.nu

Welcome to the jungle!

Door: Julie geloven het nooit: JAÉ!!

Blijf op de hoogte en volg Stella en Jaé

11 April 2014 | Maleisië, Kuala Lumpur

Wow wow wow, what's going on around here in Southeast Asia!
De luie Analfabeet is wederopgestaan en is uiteindelijk uit zijn grot gekomen. Letterlijk en figuurlijk!
Na een mooie en chille blauwe zee op de Perhentian Islands was get weer tijd voor wat minder Chillheid. Na wat getwijfeld te hebben of we naar Borneo wilden vliegen of toch maar Taman Negara te gaan bezoeken, zijn we toch op een slimme financiële besluit gekomen om de Jungle in te gaan in de Taman Negara.
Na een reis van ongeveer 8 uur kwamen bij aan bij Taman Negara.
Gelijk nadat wij uit ons busje stapten kwamen twee Nederlandse dames naar ons toe of we met hun een jungletour wilden doen, want je moest met minimaal 4 personen zijn om deze tour te gaan doen. Tijdens een tussenstop richting de Taman Negara waren wij ook geïnformeerd over de tours die er zouden zijn bij een agency.
Na wat betere uitleg van de twee dames, die wij trouwens ook een keer zagen op de Perhentian Islands, stemden wij in om samen met hun een Jungletour van twee dagen en één nacht te gaan doen. Inderdaad, wij zullen moeten gaan slapen in de jungle met dieren en insecten. Bij de informatie kregen we wel te horen dat je in een grot ging slapen.
Na de tour geboekt te hebben wat zich bevond in het dorpje gingen Stella en ik maar even op zoek naar een hostel. Je had aardig wat keus, maar toen wij aankwamen bij een hostel waarbij je in een dorm kon slapen voor maar 10 ringgit pp( €2.2,-), dachten wij: dat is wel goed voor onze zakcentjes. Nou we hebben die avond best wel spijt gehad. Njaa Stella voornamelijk. Dit kwam mede door de insecten en achteraf ook nog de douche. We sliepen ook op een dun matras, waarvan je ook wel zou denken of ze de lakens wel eens verschonen. En dat je ook nog eens een jongen met een meisje voor je neus ziet en hoort zoenen terwijl jij probeert te slapen is ook geen pretje. Gelukkig hebben ze het zoenen ergens anders afgemaakt. Waarschijnlijk buiten ofzo.
De volgende ochtend stond de wekker al om 8 uur, want de tour zou om half 10 beginnen. Na wat cheap ass ontbeten te hebben, verzamelenden wij en de twee Nederlandse dames Kelly en Ellen ons bij de agency. Nadien werden we gestuurd naar de hostel waar wij sliepen, want daar zou de tourguide zijn. Onze tourguide heette El Shavik, maar we mochten hem Mogli (jongentje van Junglebook) noemen. Zelf dachten wij dat we maar met zijn vieren de tour zouden gaan doen, maar er kwamen toch nog later 4 mensen bij die de groep ging vergezellen. Daaronder ook de jongen en meisje die rustig aan het zoenen waren tijd onze slaaptijd. Daarnaast was er nog een stel uit Frankrijk. Voordat we naar de Jungle gingen, moesten we wel de benodigde spullen mee die de tourmensen hadden verzameld. De uitrusting bestond uit een slaapzak, verrotte slaapmatje, drie x 1.5 liter water, pakje noodles, chocoladebar en een aantal producten werden verdeeld over de groep zoals pindakaas, jam, brood, kip en beef in blik. Het water tikte wel aan het gewicht in je tas. Ikzelf was nog slim geweest om een klein pakketje eten mee te nemen. Nadat iedereen zijn spullen in zijn/haar tas had gepropt, gingen we richting een soort van Duane. Je moest vertellen hoeveel plastic, kleding en batterijen je bij je had. Achteraf zou je alles weer moeten laten zien of je niets in de jungle hebt achtergelaten. Nadat we dat gepasseerd waren, was onze eerste bestelling de hangbrug. Canopyhangbridge werd het genoemd en het had verschillende hoogtes, vanaf 10 meter hoogte tot en met 45 meter hoogte. Stella en Kelly hadden iets wat moeite met de hoogte, dus gingen niet al te ver de hangbrug op. Ellen en ik hadden wel de 600 meter lange brug afgelopen.
Na de brug gingen we weer de bootje op en vaarden twee uur verder tegen de stroom van het water in. Tussendoor zagen we ook nog twee waterbizons zich wassen. Na onze boottrip gingen we dan echt de jungle in. Er stond een 5 uur lange tocht van 8 kilometer op onze schema. Nou onze groep had het in 4 uur gedaan. Snel volgens Mogli. Tijdens onze lange toch richting de slaapgrot, had Mogli nog wat grote bladen en een soort van snijdbare stok gekapt uit de jungle. Dit was bedoeld voor een bord en van het stok maakt hij een kleine lepel. Ook hadden we een andere grot bezichtigd waar echt honderden vleermuizen sliepen. De slaapgrot was echt een grote grot. We hoefden geen hout meer te zoeken, want die waren er nog van de vorige tour. Mogli vroeg de jongens het vuur te maken en dan konden de dames 'douchen'. Gewoon in een beekje, want van zo'n tocht ga je echt heel veel zweten en stinken. Dit bleek later echt wel te ruiken aan onze kleding. Mogli ging nadat wij het vuur hadden gemaakt voor ons allen koken. Hij had rijst, groente en de kip en beef in blik gemaakt. Het smaakte wel oke, maar ik nam achteraf toch nog het maaltijdje wat ik had meegenomen. Na wat gekletst te hebben rondom ons kampvuurtje gingen we richting onze slaapzak. Na een tijdje viel toch iedereen in slaap en we hadden niet zoveel last van insecten. Wel van de vleesmuizenpoep dat op ons viel. In de nacht werd ik ook nog wakker gemaakt door Stella omdat er een stekelvarken in de grot bevond. Hij was op zoek naar eten, want we hadden een zak met vuil, inclusief etensresten, ergens in de grot gedaan en daar was de stekelvarken op af gekomen. Hij veroorzaakte niet veel drama maar een aantal dames vielen moeilijker in slaap. Wat ook nog bleek was dat iedereen wakker was behalve onze tourguide Mogli zelf. Ook tijdens onze nacht ging de jongen van het Franse stel wel 4 keer het vuur weer laten branden, want dat zou de dieren wegschrikken. Dit bleek later, omdat het meisje zo bang was dat ze elke keer aan haar vriend vroeg Om het vuur weer aan te maken. Best irritant als je er elke keer van wakker wordt. Na onze nachtrust hadden we onze brood met pindakaas en jam als ontbijt. Heerlijk ontbijt, want we konden onze brood ook nog toasten boven het vuur. Nadat we alles ingepakt en opgeruimd hadden, kwam er weer een tocht, maar dat van 3 uur. Na de tocht kwamen we bij een laagwaterige beekje aan en daar had mogli lekkere noodles gemaakt. Ikzelf ging ook nog proberen te vissen. Ik kreeg een klein netje van Mogli. Het was echt heel moeilijk. Later had ik toch nog 2 superkleine visjes gevangen. Snel op een schelp geplaatst en op het vuur geplaatst. Het was niet een geheel maaltijd, maar je had toch een smaakje te pakken van zelf gevangen wilde visjes. De dames gingen zelf nog een beetje het water in om te badderen en wat te kletsen, want we moesten een beetje tijd doden voordat de boot er zou zijn om ons op te halen. We moesten nog wel een uur wandelen voordat we weer bij de rivier aankwamen. Terug met de boot ging een stuk sneller. Met de stroom mee en ook nog 'rapid shooting'. Stroomversnellingen.

Na de jungle avontuur gingen we samen met Ellen en Kelly bij de dorm slapen waar Ellen en Kelly eerder hadden geslapen. Ook voor heel goedkoop. €3.3,-.
We waren zo blij met de douche die we hadden en een zachte bed. We hadden heerlijk geslapen. Het avondeten was ook lekker na het jungle eten. We aten dan ook op een flootingrestaurant.

Onze volgende bestemming voor 5 dagen is Kuala Lumpur. We zijn weer even toe aan wat luxe dus we gaan maar in een hotel slapen nu.

Nou voor iemand dat lang niet een blog heeft geschreven, is dat toch weer lang genoeg voor dit keer. Tot de volgende blog!

• 11 April 2014 - 22:45

Saskia:

Kun je aangeven hoe het weer op dit moment is? wij reizen volgende week af naar Kuala Lumpur en zullen oa pangkor -cameron highlands en taman negara- kuala lumpur en langkawi bezoeken alleen vanuit nederland zien de weersvoorspellingen er niet best uit ... niet een beetje regen eind van de dag maar alleen maar regen.... klopt dat?
    alvast bedankt...

• 12 April 2014 - 01:21

Stella En Jaé :

Hoi Saskia!

Het weer is hier prima! Het regent heel af en toe maar nooit lang! En af en toe een beetje regen met deze hitte is best prima!

• 19 April 2014 - 10:46

Marie Dahan:

Goh, wat een onvergetelijke belevenis in de jungle, cool dat jullie deze ervaring hebben meegemaakt en ja Jaé, je zorgt stiekempjes wel goed voor jezelf ja. Kusjes xxx